گرسنگی پنهان در کمین سلامتی کودکان
خبرگزاری مهر: مصرف فست فودها یک فرهنگ تغذیه‌ای نادرست وارداتی است که اعتیاد به خوردن آنها در طولانی مدت باعث اضافه وزن، بیماریهای قلبی و عروقی و افسردگی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ساندویچ های رنگارنگی که در رستورانهای فست فودی عرضه می‌شوند سرشار از قند و چربی بوده و برای سلامتی مضر هستند.

هر فردی با توجه به جنسیت، سن و سال و نوع فعالیت‌های روزانه خود نیاز به رژیم غذایی خاصی دارد اما فست فودها بدون در نظر گرفتن این نیازها و توجه به شرایط افراد تأثیر غذایی یکسانی روی تمام آنها می‌گذارد.

یکی از اثرات کوتاه‌مدت فست‌فودها اعتیاد به خوردن آنها است حرص و ولع برای خوردن انواع ساندویچ‌ها و سیب‌زمینی سرخ کرده زیاد می‌شود و در طولانی مدت باعث اضافه وزن، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، سرطان، دیابت، چاقی مفرط، اختلالات کیسه صفرا و همچنین افسردگی می‌شود.

سیری کاذب و گرسنگی پنهان در کمین کودکان

به گفته محققان فست‌فودها به علت ارزش غذائی پایین و ایجاد سیری کاذب باعث گرسنگی پنهان شده چرا که فاقد هرگونه املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند و بدن به مرور با فقر این مواد مواجه می‌شود.

لیلا چوپانی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: فست‌فودها سرشار از چربی،‌ قند و نمک فاقد فیبرهای گیاهی‌ بوده و از نظر ویتامین نیز فقیر هستند.

وی می‌افزاید: چربی‌های موجود در فست‌‌فودها از نوع چربی های ترانس یا اشباع شده‌اند و قند و نمک فراوانی دارند و در انواع سرخ شده سیب زمینی و چیپس‌ها مواد حطرناک سرطان زا یافت می شود.

چوپانی ابراز می‌کند: در این غذاها مواد افزودنی شیمیایی زیادی نیز وجود دارد که میزان رادیکال‌های آزاد خون را بالا می‌برند.

وی عنوان می‌کند: رادیکال‌های آزاد صدماتی جبران ناپذیر به بدن زده و باعث التهاب و پیری سلول‌های بدن می‌شوند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اثرات طولانی مدت فست فود ها می افزاید: اضافه وزن، ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون، برخی سرطان‌ها مثل پروستات، پانکراس، سینه، ریه، روده و دیابت  از جمله عوارض طولانی مدتی است که فست فودها بر روی انسان می گذارند.

آی کی یو پایین برای کودکان

چوپانی ابراز می‌کند: تحقیقات  نشان می دهد کودکان زیر سه سالی که از غذاهای فست فودی استفاده می کنند در پنج سال آینده‌ عمر خود آی کی یو پایینی خواهند داشت.

وی می‌افزاید: در واقع این کودکان از بهره هوشی پایین تری نسبت به کودکانی که تغذیه سالم‌تری حاوی میوه، سبزیجات و غذای خانگی دارند، برخور دار خواهند بود.

چوپانی عنوان می‌کند: حتی اگر این کودکان بعد از سه سالگی تغذیه‌ بهتری داشته باشند باز هم امکان دارد اثرات منفی فست‌فودهایی که خورده‌اند تا آخر عمر با آن‌ها بماند.

این کارشناس تغذیه ابراز می ‌کند: تغذیه‌ سالم و خوب در سه سال نخست تولد کودکان بسیار مهم است به خاطر این که در این سال‌ها مغز کودکان در حال رشد است.

وی اذعان می کند: کودکانی که تغذیه‌ای سرشار از چربی، قند و مواد غذایی تصفیه شده دارند به میزان کافی ویتامین و مواد مغذی دریافت نمی‌کنند این در حالی است که وجود ویتامین و مواد مغذی برای رشد مغز لازم و ضروری است.

چوپانی می‌گوید: به جز بیماری‌هایی که نام بردم آلزایمر و آسیب‌هایی که به مغز انسان وارد می‌شود هم برای آینده آنهایی که از فست فود استفاده می‌کنند وجود دارد.

این کارشناس تغذیه عنوان می‌کند: درست است که زندگی مدرن با سرعت در حال جریان است و برای هماهنگی با آن باید با شتاب بیشتری عمل کرد اما نباید از سلامتی خود و کودکان‌غافل شویم.

چوپانی اظهار می‌کند: بزرگ ‌ترین مشکل این است که صنعتی شده‌ایم اما تغذیه ‌مان از رشد جامانده است و این باعث شده است که از غذاهای آماده و انواع فست ‌فودها به میزان زیادی استفاده و آنها را در وعده های غذائی مان جای دهیم.

گرسنگی پنهان ناشی از فست فود ها  

وی عنوان می‌کند: این باعث افزایش درصد دریافت چربی و انرژی و به طبع آن چاقی، فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذائی می گوید: گرسنگی ناشی از کمبود مواد غذائی آمار ناچیزی دارد اما آمار گرسنگی پنهان ناشی از مصرف فست فود ها در کشور رو به افزایش است.

رسول کدخدائی اظهار می‌کند: گرسنگی پنهان در اثر نرسیدن مواد لازم و املاح در بدن ایجاد می‌شود و باعث سوء تغذیه به ویژه در کودکان، زنان باردار و سالمندان می شود.

وی می‌افزاید: گاهی والدین آگاهانه یا ناآگاهانه فست فود و یا تنقلات را در اختیار کودکان می‌گذارند که به علت سیری کاذب و عدم رسیدن مواد مورد نیاز بدن، کودک به گرسنگی پنهان مبتلا می شود.

کدخدائی عنوان می‌کند: علت کوتاهی قد و چاقی وافر کودکان و ضریب هوشی متغیر در کودکان به علت عدم اطلاع از مضرات فست‌فودها و ایجاد گرسنگی پنهان است که روند رشد کودکان را دچار اختلال می کند.

وی اظهار می کند: این یک فرهنگ غذائی نادرست است که در میان مردم باب شده و امنیت غذائی را تهدید می‌کند.

کدخدائی ابراز می کند: وجود سوسیس و کالباس در فست فود ها امنیت غذائی کودکان را تهدید می کند و انها را به سوء تغذیه دچار می کند چرا که ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز و کافی را به بدن نمی رساند.

باز گشت به فرهنگ‌های تغذیه‌ای سالم و سنتی

وی عنوان می‌کند: فست فود یک  فرهنگ و تغذیه وارداتی است که تغذیه نادرستی است و خانواده ها باید به همان فرهنگ‌های قدیمی و تغذیه های سالم برگردند.

کدخدائی با بیان اینکه این غذاها فقط باعث رفع گرسنگی ظاهری می شود می افزاید: فست فودها به علت داشتن میزان زیادی چربی و قند گرسنگی فرد را برطرف می کند ولی فرد دچار گرسنگی پنهان می شود.

وی عنوان می کند: مصرف این غذاهای آماده و سرشار از چربی و قند برای همه افراد مضر است ولی برای کودکان زنان باردار و سالمندان به مراتب خطرناک تر است چرا که در این افراد نیاز به ویتامین و املاح به شدت بالاست.

کدخدائی ابراز می کند: به جای مصرف فست فود ها باید مصرف شیر و میوه ها و سبزیجات در برنامه غذائی این افراد آسیب پذیر گنجانده شود.

وی با اشاره به اثرات مخربی که فست فودها روی ضریب هوشی کودکان می گذارد می گوید: گرسنگی پنهانی که از خوردن این غذا ها در بدن ایجاد می شود ضریب هوشی متغیر را در کودکان به دنبال دارد.

کدخدائی اظهار می کند: بعضی از غذا ها ارزش غذائی ندارد ولی بعضی دیگر به علت وجود مواد مورد نیاز برای رشد کودکان ارزش و کارآیی بالایی دارد و باید برای دچار نشدن کودکان به ضریب هوشی پایین، چاقی مفرط، عدم آسیب پذیری در مقابل بیماری های گوناگون در برنامه غذائی از آنها استفاده کرد.

وی می‌افزاید: گرسنگی پنهان نوعی از فقر و کمبود مواد غذایی است که با گسترش در جامعه خود را در قالب عوارض بعدی نشان می‌دهد

کدخدائی عنوان می‌کند: سلول‌های بدن برای رشد، اعمال حیاتی و ترمیم بافت‌ها نیاز به مواد مغذی‌‌ای دارند که شامل درشت مغذی‌ها همچون کربوهیدرات‌ها، چربی، پروتئین و ریزمغذی‌هایی همچون انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌شود و کمبود آنها مساوی با گرسنگی پنهان است.

فست فودها جایگاهی در هرم غذائی ندارند

فست فود ها از نظر ارزش غذایی جایگاهی در هرم غذائی نداشته و برای افرادی که از آنها استفاده می کنند مشکلات فراوانی ایجاد می‌کنند.

چربی و روغن‌هایی که در این مواد غذایی استفاده می شود، بسیار چاق کننده هستند، چاقی که با کمبود مواد مغذی طبیعی همراه است. می‌توان به جای استفاده از این غذاهای چرب و فاقد ارزش غذائی ار غذا های سالم و سنتی استفاده کرد.

 مخلوط میوه‌ها و سبزی‌ها، تخم‌ها و تنقلات قدیمی، میوه های خشک شده که عوارض بسیار کمی دارند و چربی‌هایی که در این دانه‌های خوراکی وجود دارد برخلاف چربی هایی که در فست فودها استفاده می شود چربی های بسیار مفیدی هستند که نه تنها باعث بیماری نمی شوند، بلکه ‌چربی بد خون را کاهش داده و باعث افزایش چربی خوب بدن می شوند.

-------------------------